Nasza podróż do Finlandii

Dzień 1 14.03.2012 O godzinie 6.15 zebraliśmy się pod szkołą by wyruszyć w podróż pełną wrażeń. Z niecierpliwością czekaliśmy na to wydarzenie - wyjazd do Finlandii w ramach realizacji projektu Comenius "Zdrowa żywność, zdrowe dzieci, zdrowa i silna Europa" Po dotarciu na lotnisko i chwili oczekiwania każdy z nas przeżył swój pierwszy lot samolotem, a później drugi i trzeci, ponieważ podróż była długa. W końcu naszym celem było Kuopio, a to przecież w środkowej Finlandii, wysoko na północy Europy. Z lotniska do hotelu dotarliśmy razem z nowymi kolegami z Hiszpanii. Po zjedzeniu kolacji, przebraliśmy się w stroje kąpielowe i pobiegliśmy na hotelowy basen. Pierwszy dzień przygody zakończyliśmy zmęczeni, ale naładowani pozytywną energią i z niecierpliwością oczekujemy kolejnego dnia w Finlandii.

Dzień 2 15.03.2012 Nasz dzień rozpoczął się od pysznego śniadania. Następnie udaliśmy się na spotkanie z naszymi kolegami ze szkoły Jynkka. Spędziliśmy tam miło czas i nauczyliśmy się kilku fińskich zwrotów. Po uroczystym przywitaniu nas w szkole poszliśmy na salę gimnastyczną obejrzeć krótkie przedstawienie przygotowane przez uczniów szkoły z Finlandii. Widzieliśmy prezentację o szkole, słuchaliśmy tradycyjnych ludowych pieśni fińskich i oglądaliśmy tańce regionalne w wykonaniu uczniów. W szkole jedliśmy także obiad - wszystkie dzieci w Finlandii mają darmowe obiady w szkolnych stołówkach, co ciekawe, do obiadu piją wodę lub mleko. W szkole nie ma sklepiku i żadne gazowane napoje lub słodycze są niedostępne. Nie wspominając o "fast foodach". Następnie pojechaliśmy zobaczyć miasteczko z góry. Z wieży widokowej Pujio widać było Kuopio i jego krajobraz oraz słynną skocznię narciarską. Po powrocie do hotelu udaliśmy się pozwiedzać okolicę.
Przeszliśmy przez zamarznięte jezioro, które wydawało się ciągnąć w nieskończoność. Tak naprawdę było to jedno wielkie jezioro Kallavesi, które opływało miasto a podzielone setkami wysepek wyglądało jak wiele mniejszych jeziorek. Lód był śliski więc kilka razy wywróciliśmy się, na szczęście pokrywa lodu była tak gruba, że jeździli po niej nie tylko łyżwiarze, ale także skutery śnieżne czy... rodzice z dziećmi w wózkach.
Odpoczęliśmy i udaliśmy się na kolacje w towarzystwie kolegów i opiekunów. Mieliśmy okazję spróbować specjałów kuchni fińskiej oraz śpiewaliśmy tradycyjne piosenki. Każdy kraj partnerski prezentował swoje tradycyjne pieśni regionalne w języku ojczystym, następnie wszyscy razem próbowaliśmy swoich sił śpiewając po fińsku (było ciężko), a skończyło się na piosence, którą znamy obecnie wszyscy z radia. Wracając postawiliśmy więc całą okolicę na nogi, śpiewając wszyscy razem
"Nossa, Nossa".

Dzień 3 16.03.2012 Kolejny dzień rozpoczęliśmy spotkaniem z naszymi kolegami z Kuopio. Podzieleni na grupy uczestniczyliśmy w lekcjach, więc mogliśmy przyjrzeć się pracy uczniów i nauczycieli na żywo. W tym samym czasie nasi opiekunowie pracowali nad projektem i przygotowywali całą dokumentację. Potem mieliśmy okazję pierwszy raz jeździć na nartach biegowych. Zaliczyliśmy kilka upadków, ale świetnie się bawiliśmy. Spotkanie w szkole zakończyliśmy przedstawieniem prezentacji multimedialnych o krajach partnerskich po czym pożegnaliśmy się z naszymi kolegami.
Po południu zwiedziliśmy okolicę, zrobiliśmy małe zakupy, ale najlepsze zaczęło się wieczorem. Nauczyciele z Finlandii zaprosili nas do tradycyjnej fińskiej chaty w samym środku lasu nad jeziorem.
Nasze spotkanie zaczęliśmy od kolacji, w menu było mięso z łosia oraz kisiel z żurawin oraz leśnych jagód o nazwie lingonberries ;D. Po zakończeniu kolacji podzieliliśmy się na dwie grupy: panów i panie. Razem z nauczycielami wybraliśmy się do sauny gdzie temperatura w środku dochodziła do 90C ("i tak było zimno" - twierdzi ulubiony uczeń Pani Pomykalskiej :D). Co kilka minut wybiegaliśmy na zewnątrz w śnieg, aby schłodzić nasze ciała czyli po prostu natrzeć się śniegiem. Grupa panów miała okazję zobaczyć niewielką Zorze Polarną. Późnym wieczorem wróciliśmy do hotelu. To był dzień!

Dzień 4 17.03.2012 Sobota rozpoczęła się bardzo wcześnie. Na śniadanie wybraliśmy się już przed 7. Zostawiliśmy za sobą piękne Kuopio i luksusowym pociągiem pojechaliśmy do Helsinek. Podróż trwała ok. 4 godziny. W międzyczasie rozwiązywaliśmy krzyżówki i słuchaliśmy muzyki. Około godziny 13 byliśmy na dworcu w Helsinkach. Prosto z dworca udaliśmy się do naszego Hostelu. Po niespełna 30 minutach odpoczynku wyszliśmy na miasto. Całe popołudnie spędziliśmy zwiedzając i oglądając zabytki. Widzieliśmy między innymi Cerkiew, Parlament, kościół w skale i największy Dom Handlowy - Stockmann. Zmęczeni i usatysfakcjonowani wróciliśmy do ośrodka noclegowego. Dzień w Helsinkach był ciekawy i zakończył się dużą ilością kupionych "suwenirów" (nie wiem co to ale tak pisze, to chyba chodzi o pamiątki - ulubiony uczeń Pani Pomykalskiej).

Dzień 5 18.03.2012 Ostatni dzień naszej wycieczki rozpoczął się samodzielnie zrobionym śniadaniem, na które produkty kupiliśmy zeszłego dnia. Już około 8 pojechaliśmy na lotnisko w Helsinkach. Jeszcze tylko ostatnie spojrzenia, kilka zdjęć i możemy wsiadać do samolotu. Zrobiliśmy jeszcze kilka zdjęć z lotu ptaka i pożegnaliśmy zimną Finlandię ze śniegiem po kolana aby udać się do naszej Polski kochanej, gdzie czekała na nas prawdziwa wiosna. Prosto z lotniska w Warszawie udaliśmy się na Dworzec Centralny. Podczas dwugodzinnego oczekiwania na pociąg poszliśmy na małe zakupy do Złotych Tarasów. Ostatnia część naszej drogi do domu była wesoła i długa, jak to w pociągu. Wysiadając w Krakowie poczuliśmy zapach naszej Małej Ojczyzny i mimo samych pozytywnych wrażeń z pobytu w Finlandii, naprawdę się cieszyliśmy, że jesteśmy znowu w domu. Nasz wyjazd był bardzo udany i na pewno zostanie przez nas zapamiętany na długo.