ZIELONA SZKOŁA TRÓJMIASTO

W dniach od 13 do 17 czerwca klasy 2 i 3 naszego gimnazjum były na Zielonej Szkole w Trójmieście. Dla klas trzecich była to ostatnia wspólna wycieczka.

W poniedziałek 13 czerwca o 6.00 rano wyruszyliśmy spod szkoły autobusem na dworzec w Krakowie, skąd 2 godziny później odjechaliśmy pociągiem ICP do Gdańska. Podróż minęła nam szybko i już o 14 byliśmy na miejscu. Po zakwaterowaniu wyruszyliśmy zwiedzać Gdańsk. Pomimo złej pogody byliśmy na gdańskim Długim Targu, zobaczyliśmy fontannę Neptuna, przeszliśmy przez Złotą Bramę, a pani przewodnik opowiedziała nam kilka faktów o historii Gdańska i oglądanych przez nas obiektów. Potem byliśmy też przy drzewku szczęścia – metalowym drzewie, które po dotknięciu go spełnia życzenia. Po tym krótkim zwiedzaniu wróciliśmy do hostelu.

Wtorek spędziliśmy w Sopocie. Po śniadaniu pojechaliśmy do tego miasta, gdzie po raz pierwszy podczas tej wycieczki zobaczyliśmy morze. Obowiązkowym punktem zwiedzania było słynne molo. Czas na nim wykorzystaliśmy do podziwiania krajobrazów oraz robienia zdjęć. Z czasem pogoda zrobiła się bardzo przyjemna, więc resztę dnia spędziliśmy na plaży. Każdy mógł przespacerować się brzegiem morza, a co odważniejsi kąpali się w chłodnej jeszcze wodzie Bałtyku. Po przerwie na obiad dalej plażowaliśmy, niektórzy się kąpali, rozgrywali mecze w siatkówkę lub po prostu wypoczywali. Przed wieczorem wróciliśmy do hostelu, a około 20.00 chętni udali się na wieczorne zwiedzanie Gdańska. Przespacerowaliśmy się wtedy po Długim Targu, kupiliśmy pamiątki, poszliśmy na pizzę – spokojnie, bez pośpiechu spędzaliśmy ze sobą czas.

środa, trzeci dzień wycieczki był najbardziej intensywny. Po śniadaniu pojechaliśmy do Oliwy, gdzie przeszliśmy przez Park Oliwski do katedry. W niej pani przewodnik opowiedziała nam o historii tego miejsca, a następnie wysłuchaliśmy koncertu organowego. Po wyjściu z katedry skierowaliśmy się do portu, gdzie byliśmy na okręcie Błyskawica. Wraz z panią przewodnik oglądaliśmy okręt, byliśmy też w jego wnętrzu. Następnie przeszliśmy pod Kamienną Górę, wyjechaliśmy na nią kolejką i spędziliśmy kilkanaście minut podziwiając morski krajobraz z punktu widokowego. Po zejściu z Kamiennej Góry poszliśmy na plażę. Ponownie kąpaliśmy się, odpoczywaliśmy i korzystając ze słońca opalaliśmy się. Pozostaliśmy na plaży aż do obiadokolacji, a po niej chętni ponownie wyruszyli na wieczorne zwiedzanie Gdańska.

W czwartek rano popłynęliśmy statkiem na Westerplatte. Po drodze wysłuchaliśmy wielu informacji o mijanych przez nas obiektach (przede wszystkim stoczniach) oraz o historii Westerplatte. Po dopłynięciu na półwysep byliśmy na pamiątkowym cmentarzu żołnierzy poległych w obronie Westerplatte. Poszliśmy także pod Pomnik Obrońców Wybrzeża. Po powrocie statkiem w deszczu do Gdańska udaliśmy się do Europejskiego Centrum Solidarności. Mogliśmy obejrzeć różne ciekawe wystawy dotyczące m.in. walki z komunizmem w Polsce, powstania Solidarności, najważniejszych postaci opozycji i wielu innych. Ciekawa forma wystawy, wiele materiałów multimedialnych, archiwalne filmy, zdjęcia, wypowiedzi pozwoliły lepiej poznać i zrozumieć historię Solidarności. Po wyjściu z ECS wróciliśmy do hostelu, gdzie wspólnie, z ogromnymi emocjami obejrzeliśmy mecz Euro 2016 Polska-Niemcy.

Ostatni dzień naszego pobytu przywitał nas deszczową pogodą, więc nasze plany dotyczące wyjścia na plażę musieliśmy zmienić. Po śniadaniu spakowaliśmy walizki, a uczniowie trzecich klas mogli sprawdzić wyniki swoich egzaminów gimnazjalnych. Około południa poszliśmy do Muzeum Bursztynu. W muzeum obejrzeliśmy wystawy o historii Gdańska i jego budownictwa, wystawę sztuki i biżuterii afrykańskiej oraz (z powodu problemów organizacyjnych niestety nieliczni) główną wystawę bursztynu. Po wyjściu z muzeum schroniliśmy się przed deszczem w różnych kawiarniach czy barach na Długim Targu, potem zjedliśmy nasz ostatni posiłek w Gdańsku. Wróciliśmy do hostelu po bagaże i przy dobrej już pogodzie udaliśmy się na dworzec, skąd o 17.00 wyruszyliśmy w drogę powrotną do Krakowa. Kilkanaście minut po 22 byliśmy już na miejscu, a po 11 zmęczeni, ale szczęśliwi przyjechaliśmy pod szkołę.

Wszyscy uczestnicy byli bardzo zadowoleni z wycieczki. Dla trzecich klas była ona wspaniałym pożegnaniem, a wszyscy spędzili ciekawie i miło czas, odpoczywając, zwiedzając i po prostu przebywając w towarzystwie koleżanek i kolegów. Dziękujemy za opiekę pani Beacie Łuczywo, pani Renacie Pomykalskiej, pani Beacie Krotli i pani Bożenie Nowak.