Szkoła Podstawowa
- Aktualności
- Nasz Patron
- Szkoła
- Historia
- Samorząd
- Uczniowie
- Klasy
- Rekrutacja
- Oferta edukacyjna
- Nauczyciele
- Dokumenty
- Pedagog szkolny
- Przedmioty
- Rada Rodziców
- Społeczny Komitet
- Plan lekcji
- Dni otwarte
- Kalendarz szkolny
- Dzwonki
- UKS
- Programy i Projekty
- Szkoła Promująca Zdrowie
- Projekt Comenius
- Szkoła Współpracy
- Archiwum
Moje szczęście jest zielonego koloru... - żyć ekologicznie to być szczęśliwym.
Dzień Ziemi w Szkole Podstawowej w Wawrzeńczycach.
Czyż może być coś piękniejszego, bardziej kojącego, uspokajającego niż widok zielonych, rozległych pól młodego zboża, pachnących traw czy też rozległych lasów, w których drzewa pokrywają się młodymi liśćmi w kolorze tak bardzo charakterystycznym dla soczystej, życiodajnej wiosny? Wystarczy czasami spojrzeć za okno, za którym drzewa, naturalne wskaźniki poszczególnych pór roku, nagle po słonecznych dniach, skropione deszczem z dnia na dzień zachwycają zielenią. Każdy, kto choć raz czuł się bardzo zmęczony wysiłkiem umysłowym, stresem czy też pracą fizyczną, wie, jakie ukojenie przynosi kolor zielony. Jeden z poetów pisał:
"Rozmyślam coraz częściej, już od pewnego wieczoru, pisał:
Że chyba moje szczęście jest zielonego kolory."
Nie przez przypadek kolor zielony postrzegany jest, jako kolor tak bardzo potrzebnej nam Nadziei...
Zostaliśmy stworzeni na Ziemi otrzymując w darze całe jej piękno i bogactwo, posiadamy możność czynienia jej sobie poddaną. Wiąże się to także z naszymi zobowiązaniami wobec niej, oraz troską o to, w jakim świecie będą kiedyś żyli ci, którzy zajmą nasze miejsce. Tej refleksji połączonej z konkretnym działaniem służy Dzień Ziemi, oraz wszystko to, co poprzedza to święto, bo tak naprawdę to sam Dzień Ziemi jest zwieńczeniem tego co robimy przez poprzedzające go dni, tygodnie, miesiące. Doskonale wiemy, że troska o Ziemię nie ogranicza się tylko do jednego dnia. Zadania, których podejmują się uczniowie i nauczyciele służą temu, abyśmy nauczyli się żyć ekologicznie tak po prostu, zwyczajnie, w codzienności...
W bieżącym roku szkolnym szczególnie dużo uwagi i czasu poświęciliśmy surowcom wtórnym, ich umiejętnemu pozyskiwaniu, przetwarzaniu, rozsądnemu gospodarowaniu odpadami.
W dniach od 8 do 19 kwietnia wszystkie klasy, łącznie z oddziałem przedszkolnym, przygotowywały się do podsumowującego dnia, którym był właśnie Dzień Ziemi, obchodzony w naszej szkole 22 kwietnia. Od bardzo długiego czasu prowadzona jest w naszej szkole zbiórka plastikowych nakrętek, zużytych baterii. Szkoła zgłoszona została ponadto do programu obejmującego zbiórkę telefonów komórkowych. W klasach IV - VI pod kierunkiem pani Urszuli Liguzińskiej został przeprowadzony konkurs wiedzy ekologicznej. Wiedza, którą mogli wykazać się uczniowie pochodzi nie tylko z lekcji przyrody, ale także ze zwykłej codziennej obserwacji świata przyrody oraz naszego codziennego życia zgodnego z jej prawami.
22 kwietnia na sali gimnastycznej mogliśmy ujrzeć coś, czego patrząc w sterty plastikowych butelek, nakrętek czy też papierowych rolek nie bylibyśmy w stanie sobie wyobrazić. Nie bez przyczyny uważa się, że to dziecięca wyobraźnia, fantazja, marzenia czynią świat barwnym i ciekawym... Nasi uczniowie pod kierunkiem swoich nauczycieli stworzyli rzeczy piękne, zaskakujące pomysłowością, precyzyjnym wykonaniem, a przede wszystkim fantazją charakterystyczną dzieciom. Spotkanie rozpoczęło ogłoszenie wyników konkursu ekologicznego, następnie uczniowie klasy pierwszej oraz klasy IV zaprezentowali przygotowywane pod troskliwym i czujnym okiem pani Barbary Lupy przedstawienie zatytułowane "Zielony Kapturek."
Kolejnym punktem programu był pokaz mody ekologicznej, który przygotowali i zaprezentowali uczniowie klas IV - VI. Nad całą prezentacją i przygotowaniami czuwała pani Urszula Liguzińska. Można było zobaczyć ekologiczny strój sportowca, do którego powstania użyto worka foliowego, jako materiału na spodnie, gazet do stworzenia czapki, natomiast podkoszulek przyozdobiono etykietami z butelek po napojach. Dziewczęta znakomicie prezentowały się w sukniach wieczorowych z siatek jednorazowych, czy też w młodzieżowych, w sportowym stylu, sukienkach z reklamówek, ozdobionych kolorowymi nakrętkami. Uczniowie zaskoczyli nas, dorosłych, pomysłami, umiejętnością wykorzystania tylu różnorodnych materiałów, które każdego dnia w ogromnych ilościach na całym świecie lądują w koszach. Warto dodać, że prezentacji strojów przez klasowych modeli towarzyszyły znakomite teksty propagujące EKOMODĘ, których autorami byli sami uczniowie. Znów zaskoczyła kreatywność i twórczość naszych podopiecznych, podtrzymując jednocześnie w nas nadzieję, że będą to kiedyś w przyszłości dobrzy, mądrzy i odpowiedzialni ludzie...
Moskitiery wykonane ze zużytych płytek CD, świeczniki z denek plastikowych butelek z przeznaczeniem na wytworną kolację, tacki z tektury, ozdoby z kolorowych nakrętek, kosz na śmieci wykonany z dużych butelek plastikowych, buda z dla psa z wielkiego pudła tekturowego, obrazy z czerpanego papieru, narzuta z resztek niepotrzebnego materiału, obrazy z pociętych i pokolorowanych rolek papieru, zabawki i i gry edukacyjne z surowców wtórnych, wytworna suknia ze zwiniętych papierowych kolorowych kartek, wreszcie EKO zegar wykonany z nakrętek - to cuda, cudeńka, które wyszły spod rąk uczniów klas 0-III. Nie sposób wymienić wszystkich tych niezwykłych przedmiotów, które zaprezentowała pani Ela Jelonek. Zresztą słowa nie oddadzą ich uroku. Każda klasa od 0 do III została zobowiązana do przygotowania przestrzennej pracy z jednego rodzaju materiału wtórnego w myśl hasła całego przedsięwzięcia: "Drugie życie śmieci, długie życie Ziemi". Oto materiały, na których pracowały dzieci:
- Klasa 0 - butelki plastikowe
- Klasa I a - gazety
- Klasa I b - rolki po papierze toaletowym
- Klasa II a - zakrętki
- Klasa II b - płyty CD; tkaniny
- Klasa III - pudełka kartonowe
Wystawę można podziwiać jeszcze przez jakiś czas na naszym szkolnym korytarzu, koło sali historycznej. Znane są nam jarmarki staropolskie, zdrowej żywności, giełdy kamieni szlachetnych, kiermasze sztuki ludowej i rzemiosła, nasi uczniowie śmiało mogliby zostać prekursorami kolorowego jarmarku, jak niegdyś śpiewała Maryla Rodowicz, zatytułowanego: "Surowce wtórne w wyobraźni i fantazji dziecka".
Prowadząc rozmowy z uczniami widzimy, że ich wiedza z zakresu ekologii przekłada się także na działanie. Nie trzeba im tłumaczyć, że idąc na zakupy zabieramy z sobą siatkę czy torbę wielokrotnego użytku, najczęściej, jak tylko się da rezygnując z jednorazowych reklamówek; ubity czy pęknięty porcelanowy kubeczek może być bardzo ciekawą i oryginalną osłonką na kwiaty a opakowanie po jogurcie odpowiedni ozdobione będzie ciekawym wazonikiem na kwiaty... i to, co świadczy o naszej kulturze: papiery, papierki, kartki karteczki mają swoje miejsce w koszu...
Życie zgodne z prawami i porządkiem natury, w myśl ekologicznych zasad, to zdrowe życie w świecie, który jest piękny, który zachwyca. Przekładając słowo na działanie z inicjatywy Samorządu Uczniowskiego przeprowadzono w tych dniach w naszej szkole zbiórkę kwiatów i roślin ozdobnych, które uczniowie pod kierunkiem pani Elżbiety Jelonek posadzili przed naszą szkołą. Wzmocnione słońcem, zroszone deszczem będą cieszyć nasze oczy przez najbliższe miesiące...
Śledząc to, co przez ostatnie dni, tygodnie, miesiące robili nasi uczniowie, mając dzięki rozmowom, dyskusjom obraz ich wiedzy dotyczący przyrody, troski o nią, widząc zaangażowanie w to, aby środowisko było nam przyjazne a my jemu, możemy wsłuchani w szelest liści, rozkoszując się pięknem wiosny, która wreszcie nadeszła, szeptać, że nasze szczęście jest zielonego koloru... Więc niech ta zieleń w nas wszystkich, dużych i małych - rośnie!
Tekst opracowała: Joanna Wołoszyn
Powrót