"HARMONIJNY ROZWÓJ ŚRODOWISKA W CAŁEJ EUROPIE" PODSUMOWUJĄCE SPOTKANIE Z PROJEKTU COMENIUS REALIZOWANEGO PRZEZ DWA LATA W PRZEDSZKOLU SAMORZĄDOWYM W WAWRZEŃCZYCACH
W dniach 27 kwietnia- 02 maja 2012r. delegacja Przedszkola Samorządowego i naszej gminy udała się z wizytą do Boden w Szwecji. Szwecja powitała nas hałdami śniegu i temperaturą ok. 8 stopni w plusie. Właśnie tam na dalekiej północy Europy trwało przedwiośnie i dzień polarny. Noc bardzo krótka- ok. 3,5 godziny. Około 2 w nocy już świtało, ale rankiem do godz. 11, 28-tysięczne miasteczko przypominało wyludnione miejsce. Wszyscy też inaczej się bawią. Dzieci lepią babki ze śniegu, błota, piasku, klękając tam gdzie im się podoba, ale po takiej zabawie nawet lunch zjedzony na zewnątrz smakuje wyśmienicie ( kebab z mięsem renifera i łosia pieczonego na ruszcie w ogrodzie przedszkolnym). Również dorośli podchodzą do zabawy bardzo zrelaksowani, bez pogoni za pieniądzem, ,,kolorowych jarmarków", budek z piwem itp. Mieliśmy okazję uczestniczyć w święcie witania wiosny, które odbywało się 31 kwietnia . O godz.21 odbył się koncert orkiestry dętej, złożony z kilku utworów oraz chóralny śpiew kobiet w muszli koncertowej, znajdującej się nad brzegiem jeziora. Zebrana publiczność nagrodziła artystów brawami, po czym wszyscy zebrani przeszli mostem na drugi brzeg, gdzie rozpalono kilkumetrowe ognisko z drewna. Zabawa polegała na fotografowaniu płonącego stosu. Niektórzy w koksownikach piekli przyniesione kiełbaski, a gdy ognisko przygasało i zapadał zmrok ok. godz. 23 odbył się pokaz sztucznych ogni, po czym wszyscy zebrani rozeszli się. Nasza delegacja brała udział w spotkaniu, kończącym dwuletni międzynarodowy projekt ekologiczny. Koordynatorem projektu było przedszkole z gminy Boden, w północnej Szwecji, dlatego tam też miało miejsce ostatnie spotkanie nauczycieli trzech przedszkoli: Szwecji, Polski i Hiszpanii. Podczas wizyty dokonano analizy realizacji założonych celów projektu wynikających z przeprowadzonych działań z dziećmi. Głównymi celami projektu było:
- Uświadomienie dzieci w kwestii segregowania śmieci;
- Uczenie dzieci o naturze i surowcach naturalnych;
- Wypracowanie właściwego podejścia do natury;
- Zrozumienie swojej roli w procesie zrównoważonego rozwoju globalnego społeczeństwa;
- Wzrost zainteresowania i troski o losy zwierząt i roślin w okolicy;
- Wzbudzenie empatii u dzieci.
Zaplanowane cele osiągnęły wszystkie placówki, a ponadto projekt przyniósł wiele innych korzyści, które udało się dokonać podczas pracy z dziećmi i międzynarodowej współpracy. Ta wymiana dała dzieciom i dorosłym możliwość głębszego poznania kultury i stylu życia krajów partnerskich oraz możliwość uczenia się od siebie nawzajem nowych metod i umiejętności pedagogicznych. Powstała platforma, dzięki której odbywała się współpraca oraz istniała możliwość dzielenia się pomysłami pedagogicznymi.
Pomimo powiewu arktycznego powietrza podczas spotkania panowała ciepła i przyjazna atmosfera. Wszyscy uczestnicy projektu wyrazili ogromne zadowolenie ze wspólnej pracy w projekcie oraz chęć dalszej współpracy w kolejnym projekcie, rozumiejąc własną rolę w globalnym rozwoju społeczności międzynarodowej.
Powrót